Bhaktapur levendige stad

22 maart 2015 - Kathmandu, Nepal

We liggen rond  de klok van 10 in bed. Ik kan de slaap maar niet vatten. Wat is het hier een leven op straat....ik hoor een hond blaffen en twee tellen later krijgt deze antwoord van een andere  hond een straat verderop. Er klinkt geblaf van ook nog een derde en een vierde hond. Dan is het even stil....heel even maar, want opnieuw klinkt er geblaf door verschillende honden, in omliggende straten. Dan is er iemand die de kleine klok bij de tempel luidt,...kling, dan weer het hondengeblaf, dan weer iemand die een klok luidt kling....dan weer geblaf, weer afgewisseld met het luiden van een van de klokken..Dit gaat de hele nacht zo door.....
Ik ben blij als het eindelijk morgen is en ik op kan staan. Ik heb nauwelijks 4 uurtjes geslapen vannacht. Het voordeel is wel dat ik nu lekker vroeg op pad kan gaan en nog een paar mooie plaatjes kan schieten voordat we dit indrukwekkend stadje gaan verlaten. Samen met Dorette loop ik 's morgens om 7 uur de pleintjes nog een keer over en de smalle straatjes nogmaals door. Niet te geloven hoeveel bedrijvigheid hier al zo vroeg is. Er is al volop verse vis en verse groenten te krijgen. Deze winkeltjes zijn dus al heel vroeg open. Maar er zijn ook mensen die zich hier geen eigen winkeltje kunnen permitteren. Zij proberen hun verse groeten los op straat te verkopen, hetzij verspreid liggend op een doek, of hangend in plastic tassen aan een fiets of in zakken gestopt hangend aan een bakfiets of liggend op een handkar. We komen op dit vroege uur al meer medereizigers tegen. Wij zijn dus niet de enige die een slechte nachtrust hebben gehad. Bijna niemand heeft goed geslapen vannacht. Iedereen is wakker gehouden door blaffende honden en klingende klokken. Maar als je zo door de straten van dit eeuwenoude stadje loopt en de dagstart van de locals meemaakt, ben je dat al snel vergeten en denk je nog maar aan een ding en dat is..........foto's maken......Sylvia een van de medereizigers waar we deze vakantie veel mee optrekken noemt me al 'mammarazzi', hahaha,. Ik kan daar wel mee leven..
Het is even over achten als we gaan ontbijten en als we hiermee klaar zijn, kan ik het niet laten om toch nog een paar laatste plaatjes te schieten van deze unieke plek op deze aardbol. Bhaktapur, met je mooie tempels, mooie mensen, klingende klokken en blaffende honden, ik zal je nooit vergeten!
Gr, Ilma

1. Miranca:
    Leeve meide,

Weer onder de indrôk van og geweldige avonture.
    Ik kin neet wachte um og prachtige foto's te zeen.
    Wat zult gé anders taege de riekdom dae we heej hebbe aan kieke.
    Ik wins og alvas ein gooije truukreis.

Leefs Miranca
  2. Bert:
    23 maart 2015
    Als ik dit schrijf hoop ik dat jullie nu heerlijk aan t slapen zijn.
    Wat nu lees is wel iets blijvend als herinnering. Niet slapen ivm dat lawaai en dan 's morgens vroeg weer snel alles vergeten zijn door al het mooie wat jullie weer hebben gezien.
    Tot woensdagavond op Schiphol. Daar kunnen we ons weer in de armen sluiten na weer 3 weken.
  3. Dorothé:
    23 maart 2015
    Ook ik kon vannacht niet slapen (hooguit 2-3 uurtjes denk ik), maar dat had andere oorzaken, haha. Ik kan me helemaal inleven in je mammarazzi-verhaal. Wat lijkt me dat geweldig en zeker 's morgens vroeg met jullie tweetjes op pad. Daar hou ik ook van, zelf op ontdekkingstocht, heerlijk! En maar mooie plaatjes schieten. Ik ga vast nog gelijk krijgen met mijn voorspelling van een 13-delige foto-encyclopedie, want hoe moet je daar strakjes in hemelsnaam een selectie uit gaan maken? Ik wens jullie nog een hele fijne laatste dag toe morgen en een voorspoedige reis terug naar Nederland, met vooral veel mentale en digitale bagage!
  4. Elma:
    24 maart 2015
    Bedankt voor de hele mooie verhalen...het was geweldig.
    ik wens jullie een hele goede reis terug.
    En zal blij zijn als jullie weer voet op Nederlandse grond zetten.
    Tot snel en kijk uit naar de mooie foto's
  5. Gerda:
    24 maart 2015
    Geniet er nog even van en een goede reis terug. Groeten
  6. Marjon:
    24 maart 2015
    Wat een mooie reisverhalen hebben jullie geschreven, was erg leuk om jullie te volgen! Goede terugreis!
  7. Sandra:
    24 maart 2015
    Ik moest even een paar verhalen inhalen. Wat een prachtige belevenissen. Jammer dat de reis voorbij is, maar toch echt ervaringen voor het leven. Ben blij te lezen dat er ook in Bhaktapur dagstarts zijn . Geniet nog van een heerlijke vakantie thuis!