Koningsstad, tempelstad Bhaktapur

21 maart 2015 - Kathmandu, Nepal

We zijn gelukkig weer compleet en rijden met de bus verder richting Bhaktapur (deze naam betekent stad van de aanhangers) en is een van de drie Koningssteden in Nepal. De andere twee zijn Kathmandu en Patan. Bhaktapur is nog traditioneler dan de andere twee steden. Als we aankomen en onze gids Prahlad de entreebewijzen voor Bhaktapur voor ons heeft gekocht en we de stadspoort van deze 15 de eeuwse stad binnenlopen valt onze mond open bij het zien van mooie tempels. We lopen door smalle straatjes naar ons gasthouse waar we vannacht zullen slapen. We kijken ondertussen onze ogen uit. Bij ons gasthouse krijgen we de sleutel van een kleine eenvoudige kamer toegewezen. Er staan twee bedden op en dan is de kamer al helemaal vol. Er is  een badkamer die anderhalve vierkante meter groot is en waar een douche, een toilet en een wasbakje te vinden is. Elke vierkante centimeter is hier benut. Dat met douchen alles kletsnat wordt maakt hier niets uit. We besluiten niet langer dan noodzakelijk in dit kleine hok te blijven en trekken er dan ook meteen op uit om het stadje te gaan verkennen.
We stuiten op pleinen vol met aardewerk dat in de zon ligt te drogen en waar de pottenbakkers achter hun schijven de potten draaien. Maar treffen ook wevers aan met hun weefgetouw en houtsnijwerkers die prachtige dingen uit een stuk hout weten te toveren. En dan de vele tempels die dit stadje kent. De ene nog mooiere dan de andere. Tempels die bestaan uit 4 of 5 daken boven elkaar, de zgn pagodedaken, zoals bv de Nyatapola-tempel ( uit 1702). Dit is de grootste tempel van de vallei en bezit net als twee andere pagodes vijf daken boven elkaar. Het ziet er fantastisch uit.  Aan de voet van de tempeltrap staan twee zware besnorde worstelaars, naar boven toe staan langs de treden allerlei dieren opgesteld als bewakers. Het is een prachtig gezicht. Vanaf café Nyatapola , waar we genieten van een heerlijk kopje thee en frisdrank, hebben we niet alleen het zicht op deze imposante tempel, maar ook op het plein wat daarvoor ligt. Het is er een komen en gaan van mensen die de tempel komen bewonderen en er komen om te bidden en te offeren. Een 20 tal Boeddhistische monniken kleurt opeens de straat oranje. Ook zij komen de Nepalese tempel bewonderen. Een van hen komt met een
Ipad in de aanslag plaatjes schieten van dit prachtige bouwwerk. Ja, ja ook monniken gaan met de tijd mee. De zon gaat onder, het wordt rustiger op straat. We besluiten terug te gaan naar ons gasthouse om te dineren en dan op tijd het bed in te duiken. Morgenvroeg om 11:00u vertrekken we naar alweer het laatste vakantieadres, Kathmandu. De tijd vliegt om. Maar voor we vertrekken wil ik nog een paar mooie foto's maken van de tempels in het vroege ochtend gloren. Groetjes ilma