De (lange) reis voor de reis

Donderdag 22 januari.

Een spannende dag voor mijn zus en mij. We gaan vandaag ons visum voor India aanvragen. Jeeehhh . Hiervoor hoef je tegenwoordig niet maar naar het consulaat in Den Haag maar kun je het ook aanvragen bij het BLS India VISA service in Amsterdam, Den Haag of Rotterdam. We willen graag naar Rotterdam omdat je daar net als in Amsterdam van tevoren een afspraak kunt maken. Alleen In Den Haag kun je terecht zonder afspraak. Maar omdat we geen zin hebben om een halve of hele dag op onze beurt te moeten wachten, die tijd besteden we liever aan het shoppen, besluiten we om een afspraak te maken in Rotterdam. De dag verloopt echter heel anders. Tijdens onze afspraak in Rotterdam worden de formulieren afgekeurd, we hebben de verkeerde formulieren gebruikt. Daar ter plekke formulieren wijzigen kan niet, vandaag nog ergens een internetcafe opzoeken en formulieren opnieuw invullen en weer inleveren, kan niet. Geen afspraak voor. De enige mogelijkheid is om door te reizen naar Den Haag. Daar is een internetcafe naast het pand van BLS India, waar je de formulieren kunt laten invullen, nieuwe foto's kunt laten maken, want ook die waren niet goed. Dus opnieuw de trein genomen, vervolgens  zo snel mogelijk met een taxi naar het adres in Den Haag, want  om 14:30 uur sluiten  ze daar de boel! Nadat de formulieren opnieuw voor ons werden ingevuld, nieuwe.foto's waren gemaakt, en wij €45,00 p.p. lichter waren gemaakt, sluiten we achteraan in een lange rij in het BLS kantoor, netjes op onze beurt wachtend. Na een dik half uur is het zover. Vol verwachting en met de nodige spanningen in onze buiken leggen we de formulieren op de servicebalie. Zo te zien gaat het nu goed. We krijgen een formulier om  het adres op in te vullen waar de koerier het visum mag bezorgen, kosten €30,00. Dorette had al voorgeschreven enveloppen meegenomen zodat de visa op haar werk konden worden afgeleverd, maar dat feest ging niet door. Er kan alleen maar via de koerier bezorgt worden. Jammer...we krijgen een nummertje en mogen weer wachten. Na een dik half uur zijn we weer aan de beurt voor het maken van een (ik verstond) bioscan (foto vooraanzicht ter plekke) en het maken van vingerafdrukken. Alle vingers en beide duimen komen aan de beurt. Als ook dat gebeurt is, verdwijnen de formulieren in een kratje op weg naar de administratie , die het daadwerkelijke visum gaat verstrekken, kosten € 58,50. Dit zal ongeveer 5-6 werkdagen duren. Fingers crossed dat alles vanaf nu goed gaat zodat ze daarna snel verwerkt kunnen worden en we ze de volgende week vrijdag of uiterlijk de week erna op maandag in ons bezit hebben. Dan kunnen wij ze daarna meteen naar de reisorganisatie doorsturen, zodat zij op hun beurt het visum voor Nepal voor ons aan kunnen vragen. Gelukkig hoeven we hier niet zelf achteraan te gaan.  Wat een dag...ppffff... om  12:45 uur stonden  we eindelijk buiten. De aanvraag  is  gedaan, nu kunnen we ons eindelijk ontspannen. Lekker Den Haag in, nog even lekker eten en shoppen. Dat hebben we verdiend!" (Ilma 23.01.2015)

1. Simone:
    23 januari 2015
    Tjee wat een gedoe zeg! En je bent je vakantiegeld al kwijt alleen aan papieren om het land in te kunnen. .... Maar wel fijn dat het in orde is nu, kunnen jullie nu ontspannen van de voorpret genieten
  2. Ruud Kol:
    23 januari 2015
    De reis begint nu al voor jullie,aangezien de "voor"-spanning al een hoofdstuk vult.Maar ook dat hoort erbij en zal bijdragen op deze mooie,spannende en leerzame vakantie....groetjes aan de india-dames.....Ruud.
  3. Sandra:
    23 januari 2015
    Jeetje, even een visum regelen noemen ze dat. Gelukkig is het goed gekomen! Nu lekker shoppen!! Geniet ervan!
  4. Marij:
    23 januari 2015
    Ze môtte altied de minse oetkniepe wies op de letste penning, maar det meug de veurpret neet drökke.
  5. Leon:
    23 januari 2015
    Achteraf zorgen dit soort avonturen voor onvergetelijke herinneringen. Ze kosten wel een paar jaar van je leven maar dan heb je ook wat ;-) Hopelijk komen de benodigde visa gewoon op tijd en zonder gedoe aan.
  6. Bert:
    23 januari 2015
    Op naar het volgende avontuur :))
  7. Dorothé:
    23 januari 2015
    Wat een verhaal, alleen al over het regelen van het visum! Jullie kunnen over de reis wel een 12-delige serie "Avonturen in India en Nepal" schrijven, haha!
  8. Marly:
    23 januari 2015
    Tja, eigenlijk weet je het wel... Bij zo'n reis weet je het: dit hoort er eigenlijk wel bij... Maar ja, lekker wachten op je beurt in de rij, daarna lekker shoppen! Wie weet wat je in India nog te wachten staat... Denk dan aan nu! Het komt allemaal goed... Dames fijne vakantie. Die komt zeker!!!
  9. Carla:
    24 januari 2015
    Wat een dag, trein in trein uit. Maar toch een pluspuntje bij dit verhaal. Er lag geen sneeuw, dus de treinen reden gewoon. Ik hoop dat jullie op tijd het visum krijgen.
    Dames een heel fijne vakantie.
  10. Miranda:
    24 januari 2015
    Haha! Ik zie het helemaal voor me! Ilma met n boos verontwaardigd gezicht. Beetje rode wangetjes . En zoals al eerder gemeld deze voor"pret" maakt straks de leukste verhalen!
  11. Wendy:
    25 januari 2015
    Tjonge jonge... over bureaucratie gesproken...maar gelukkig konden jullie nog gaan shoppen...dus goed bezig dames! Als het voorspel goed is zal het, het hoogtepunt: " De Reis" alleen nog maar verhogen!! ;-)