Chitwan national park

16 maart 2015 - Chitwan National Park, Nepal

06:31:12 +4,75uur
Vandaag verlaten we Lumbini weer. Maar niet voordat we de geboorteplek van Boedha gezien hebben. We gaan met de bus richting de heilige plek voor de Boedhisten en als we daar aankomen staan er alweer 12 riksja's klaar om ons naar de tempel van Boedha te brengen. Wat een service. Het is de eerste keer dat het weer wat druilerig en zwaar bewolkt is. Af en toe valt er een spatje regen. Maar daar trekken we ons niets van aan. We moeten ook hier weer onze schoenen uittrekken voordat we het terrein op mogen. Aan een lang lint hangen kleine, rood-wit-blauwe, geel-wit-rode, blauw-wit-groene vlaggen met teksten erop geschreven. De Boedha Tempel is helemaal wit. Binnen mogen we geen foto's maken. We hebben er niks aan gemist. Onder een glazen plaat lag een steen, waarop Boedha zou zijn geboren. Vele Boedisten uit alle delen van de wereld komen naar deze plek. Mij zei het niets en het deed me ook niets.  We stappen weer in de bus en gaan onze reis vervolgen naar Chitwan National Park. Het is een hobbelde rit van 5 uur over wegen zoals wij die in Nederland niet meer kennen. Deels verhard, deels geasfalteerd, met wel honderdduizend kuilen in het wegdek. De busschauffeur doet zijn best om deze te ontwijken, dus we slingeren van rechts naar links en weer terug. De bus maakt meer golvende bewegingen dan de boot eergisteren op de Ganges. Van deze busreis heb ik denk ik max 1 uur bewust meegemaakt. De rest van de tijd heb ik rechtop, zittend geslapen. Ik probeerde telkens wakker te blijven, maar mijn oogleden waren te zwaar.....ik val opnieuw in slaap, slaap slaap......als we in Citwan aankomen krijgen we de sleutel van een kleine, primitieve bungalow. De buren hebben een ongenode gast in de badkamer, een viese, vette, dikke spin. Ben blij dat wij die niet in onze badkamer hadden zitten. De omgeving is prachtig. Het resort ligt aan een rivier, die bij zonsondergang een adembenemend plaatje  oplevert. 'S avonds heerlijk  gegeten in Citwan dorp en nadat Dirk, een van de medereizigers onze bungalow geïnspecteerd heeft op spinnen en ander ongedierte kunnen we, nadat er een kleine pad is verwijderd, rustig gaan slapen. Dirk dankjewel.
Ilma

Het is 6:00 in de morgen als de wekker afloopt. De lucht is geklaard, we zien alweer wat blauwe lucht afgewisseld door witte wolken. We gaan vanmorgen een kano tocht  en een wandeling door de jungle van het Citwan National Park maken. In dit park zaten vroeger veel tijgers, nu is het zeldzaam als je er nog eentje ziet. Er zouden ook neushoorns zijn, maar ook die zien wij waarschijnlijk alleen maar van de foto die bij de receptie hangt. Ik laat me verrassen!
We worden met een klein open busje opgehaald en naar de kano instap plek gebracht. Met zijn tienen nemen we daar plaats in één kano. We hoeven gelukkig zelf niet te peddelen. Zo krijgen we alle tijd om ons heen te kijken, alles in ons op te nemen en mooie plaatjes te schieten indien er iets voorbij komt dat de moeite waard is. Het water ligt er mooi stil bij. Er heerst een serene rust. We drijven geruisloos over het niet al te diepe water. Ik kan zo de bodem zien. Het water is kraakhelder. We horen de vogels kwetteren en fluiten, zouden ze ons verwelkomen op deze mooie ochtend? Dan worden we door de gids getipt dat we rechts van ins moeten kijken. Wohhh...daar ligt een twee en een halve meter lange krokodil te slapen. Even verderop zien we er nog een, maar deze is iets kleiner. Dan zien we ook 2 ronde krokodillen oogjes net boven de waterspiegel uitkomen. Het is een krokodil die net als wij vroeg wakker was en een ochtendbad neemt. We varen geruisloos verder. Iedereen is onder de indruk. Links tussen het groen zit een reehert, we zien paradijsvogels, kleine apen en nog andere vogels waarvan ik de naam niet ken. Ze hebben prachtige kleuren. Na een 3/4 tot  1 uur op het water te hebben vertoefd is het nu tijd voor de Jungle tocht. We krabbelen op van ons kleine zitstoeltje in de kano en lopen als een stel dronkenlappen van achter uit de kano naar voren. Hopelijk kiept de kano niet om. Maar dat gaat goed. Tijdens de wandeltocht komen we nog meer dieren tegen. Zo zien we een arend stil op een tak zitten, spotten we verschillende witten Ibissen, een kudde herten en reeën, zoooo. Mooiii. Dan zien we in een keert olifanten, grote  olifanten maar ook kleuter olifantjes en als laatste een moeder olifant met een baby olifantje. Dit is genieten! Lucky me, lucky we. Niet alleen de fauna maar ook de flora is hier prachtig.  Vooral nu het zonnetje goed doorbreekt. Het levert wederom mooie plaatjes op. Zo onder de indruk van al het moois dat MotherNature ons gegeven heeft, zijn we vergeten foto's te maken die we aan dit reisverslag kunnen toevoegen, helaas....maar het is even niet anders.
Groetjes Ilma

1. Gerda:
    16 maart 2015
    En nu kan ik alleen nog maar aan die spin denken. Maar gelukkig kwamen er daarna prachtige dieren voorbij, o.a. een arend van zo dichtbij, super.
    Geniet er fijn van.
  2. Simone:
    16 maart 2015
    Wat gaaf al die dieren die jullie gezien hebben! Je moet echt overal rond kijken dan dat je zeker niks mist. En handen binnen boord houden met de krokodillen
  3. Marly:
    Hallo maedjes,
    Jullie reisverslagen doorlezende krijg je de indruk dat je al maanden van huis bent! Zoveel indrukken en ervaringen! En dat allemaal in slechte 12 dagen tijd... En nog 10 dagen te gaan. Joepie!! Geluksvogels! Er staan nog meer High Lights op het programma. Geniet ervan en laat ons (arme drommels) meegenieten! Leefs oet Venlo,
  4. Dorothé:
    16 maart 2015
    Mijn jaloezie groeit met de dag, haha! O, wat lijkt me dit een geweldige reis. Enneh...... niet meer vergeten foto´s te maken hè?
  5. Michel:
    Weer gans beej dames. Idd jaomer. Gen foto s,
    Tot ut volgende verslaag.
    Hoije
  6. Bert:
    16 maart 2015
    Goed dat alles zo lekker loopt. geniet ze nog.
    Tot onze volgende Skype.
  7. Vincent:
    17 maart 2015
    Wat een mooie verhalen, en prachtige foto's. Kan me voorstellen dat de indrukken niet op twee handen te tellen zijn. Blijf genieten van elk moment en nog heel veel plezier de komende tijd!
  8. Tiny:
    18 maart 2015
    Levensecht als je dit leest,ik reis gewoon mee met jullie verhalen,geniet ervan,gr tiny
  9. Marij:
    18 maart 2015
    Wat is ut heerlik um ôch belaevenisse te laeze.