Delhi

6 maart 2015 - Delhi, India

05:21:20
Donderdag 5 mrt.
Kennismaking met India/ New Delhi
Om 5:00 uur Indiaase tijd landen we op New Delhi airport. Onze reisleider (Prahlat) stond ons netjes op te wachten. We ontmoeten 14  medereizigers, de rest is al in het hotel, of gaat op eigen gelegenheid naar het hotel. Bij het verlaten van het vliegveld wisten we meteen dat we in India waren. Wat een smog/rook hangt hier. Een bijtende lucht van al die vuurtjes die hier gestookt worden. Even doorbijten, niet denken, even diep ademhalen en dan samen met de andere medereizigers doorlopen naar de bus. Om 7:30 u zijn we in het hotel.
Tijd om uit te rusten is er nauwelijks want om 11:00 uur begint de stadstour door New Delhi. En wat we daar zagen......
Het het lijkt wel of ik naar een filmset zit te kijken. Mannen liggen overal op trotoirs of op muurtjes te slapen. Overal toeterende auto's, toeterende scooters, toeterende brommers, bellende tuktuks, fietsers en lopende mensen allemaal kriskras door elkaar. Loslopende honden, apen, geiten, koeien....een straat met allemaal "winkeltjes" waar de mensen hun spulletjes aan de man  proberen te brengen. Wat opvalt is dat boven op die zgn winkeltjes alle elektriciteitskabels los liggen. Van veiligheid en ARBO wet hebben ze hier in Delhi niet gehoord. Moeders koken op een open vuurtje onder het viaduct het eten voor hun kleine kindjes. Er liggen ook dekens, er lopen kippen los, dus dit is HUN huis. Maar al heb je hier een huis, het slechtste huis bij ons in de stad lijkt er een paleis bij. Naast alle armoe die we vandaag tegenkwamen, hebben we ook een ander Delhi gezien. De Jama Moskee, waar we onze schoenen uit moeten doen. Het is eigenlijk een heerlijk gevoel om met blote voeten de grond onder je te voelen. We krijgen een lappen doek om, want onze t-shirts en 3/4 lange broeken zijn toch nog te bloot. Het is er prachtig. Verder gaat het naar het Ghandi memorial  (Raj Ghat), het President house, de India Gate, de Sikh Tempel. Vandaag is het ook de dag voor de Holi day en alle indiaase mensen gaan vandaag hier hun bloem offers brengen en samen zingend bidden. Ook wij hebben onze schoenen weer uitgedaan, krijgen een oranje hoofddoek om en gaan in deze mooie witte tempel, met gouden interieur, in kleermakerszit op de grond zitten. 2 minuten luisteren we naar het zingen. Dan gaan we naar een grote hal waar elke dag honderden mensen een gratis maaltijd kunnen eten, ongeacht, rang of stand, nationaliteit of godsdienst. Deze maaltijden worden vers bereid in een andere grote hal. De ingredienten voor deze maaltijden wordt verkregen door giften. Naast de Sikh tempel ligt het Heilige water in een prachtig mooi bassin die net als het Lourdes water, helende krachten zou hebben. Als laatste gaan we en naar het Qutab Minar. De hoogste minaret toren ter wereld. Maar ook allerlei ruïnes in rode steen liggen er op dit terrein. Indrukwekkend. Maar wat we er ook zien zijn kleine squirls en ja hoor, groene papegaaien. We vergapen ons aan al het moois. Om half 7 komen we terug in ons hotel. Bekaf, onze ogen prikken van moeheid. We kunnen nog net de moed opbrengen om met zijn vijven een broodje te eten bij Subway en om 20.00 uur liggen we eindelijk in bed. Ik luister na het getoeter op straat, wat hier niet ophoudt en val spoedig daarna in een diepe slaap.
Ilma

1. Gerda:
    Wat een heerlijke chaos.
  2. Miranda:
    6 maart 2015
    WoW... De reis is nog maar net begonnen en dan al deze indrukken! Ik zou er n vakantie achteraan plakken om dit na thuiskomst allemaal te verwerken!
  3. Timoer:
    6 maart 2015
    Mooi verslag! Ik zou ook we leen indiase man willen zijn;-)
  4. Sandra:
    6 maart 2015
    Wat gaaf klinkt dat! En wat fijn dat jullie ons meenemen in alle indrukken. wat een belevenis. En wat zullen jullie moe zijn geweest! Ik verheug me al op het volgende verhaal!
  5. Ayse:
    6 maart 2015
    Wat mooi om te lezen dat verschillende rangen en godsdiensten naast elkaar leven in vrede het voelt alsof ik ook op vakantie ben Ilma
  6. Leonie:
    6 maart 2015
    Wouw. Wat een hele reis al de eerste dag. Ik geloof dat het vermoeid is. Maar dan heb je wel al meteen een goede eerste indruk van het land. Doe voorzichtig en geniet van al het moois.

Xx leonie
  7. Bert:
    Prachtig verhaal.
    Dus de eerste dag helemaal benut, met vele verschillende indrukken.
    Maar goed dat jullie het opschrijven kunnen jullie het niet vergeten, die eerste indrukken van India.
  8. Carla:
    6 maart 2015
    Wat een mooi verhaal. Ik probeer me voor te stellen dat die dieren allemaal los rond lopen dat lijkt me geweldig.
    Geniet van jullie vakantie.
  9. Frank:
    6 maart 2015
    Goh, indrukwekkend zeg. Lijkt me een onvergetelijke belevenis. Heel veel plezier nog, geniet er lekker van. En goed om te weten dat er nog altijd een Subway in de buurt is:-)
  10. Frank:
  11. Marjan:
    6 maart 2015
    Hopla dat is een vliegende start en ook nog eens een schietgebedje kunnen maken. Wat een indrukken ik kan zo ingedachte met jullie meelopen, Hihi.
    Ben benieuwd waar het avontuur nu naar toe leidt. :-)
  12. Miranca:
    Lieve meiden,
    Gelijk in de drukte van New Delhi gegooit, wat een verhaal en ervaring, en dat al op de eerste dag, jullie weten nu wat jullie te wachten staat.
    Het is ontzettend leuk jullie op deze manier te volgen. Een genot om te lezen.
    Op deze manier reizen we een beetje met jullie mee :-) verheug me al op het volgende verhaal
    liefs ikke xxx
  13. Rosalie van den Heuvel:
    6 maart 2015
    Wauw wat een mooi en indrukwekkend verhaal. Toen ik het helemaal gelezen had, had ik het gevoel dat jullie daar al 2 dagen waren!! Ziveel indrukken op de eerste dag al meemaken..... dat belooft een mooi avontuur voor jullie te worden. Geniet er van :-)
  14. Marij:
    6 maart 2015
    Wacht maar af je gaat je nog meer verbazen India i love iT and i hate iT veel plezier Gr marij
  15. Leon:
    6 maart 2015
    Een echte cultuurshok dus, meteen de eerste dag. Geniet van het vele moois, alle indrukken en "keep care". Groetjes Nicôle, Leon en Beam
  16. Marij:
    6 maart 2015
    Wat ein moei verhaol, geej môt waak knut zien gewaes nao zôn lange reis en dan geliek zônne indrök wekkende daag d'r achter aan. Leuk um met ôch mei te meuge reise.
  17. Dorothé:
    7 maart 2015
    Ik proef, ruik, voel en beleef India op deze manier met jullie mee. Geweldig! Het is heel bijzonder om in een hele andere cultuur terecht te komen. Probeer dit zoveel mogelijk op te snuiven en er van te genieten.
  18. Tiny:
    7 maart 2015
    Toen ik het las was ik er gewoon bij,ik zag het allemaal voor me,geweldig.
  19. Marly:
    7 maart 2015
    Goede morgen, en al deze indrukken in één dag! Hoeveel foto's heb je al gemaakt?? Laat ons vooral verder meegenieten... Kijk uit naar jullie volgende reisverslag
  20. Simone:
    7 maart 2015
    Wat hebben jullie al veel gezien de eerste dag, mooi hoor. Zal zeker vermoeiend zijn! En wat een contrast van arm en rijk. En dan hebben ze nog een herkenbare Subway ook. Ben benieuwd naar jullie volgende verhaal.
  21. Annechien:
    8 maart 2015
    Wat schrijf je leuk Ilma! Je wordt echt meegenomen in jullie eerste indrukken.
    Ik kijk uit naar jullie volgende verslag.
  22. Henk Goertz:
    8 maart 2015
    Wat een cultuurschok. Dat zet je wel aan het denken, vooral als je het met eigen ogen ziet, lijkt me.
  23. Wendy:
    9 maart 2015
    Indrukwekkend....zoveel indrukken op jullie eerste dag met wellicht nog een enorme 'jet-lach' hahaha. Top dat jullie nog de moeite hebben genomen ons mee te nemen op jullie eerste dag...ben erg benieuwd wat we verder nog gaan ervaren......
  24. Elma:
    9 maart 2015
    GEWELDIG....wat een ervaring.
    Geniet van al het moois en laat ons mee genieten.
    Ik kijk uit naar de mooie foto's....en alles wat nog gaat komen.