Jaipur 2

10 maart 2015 - Agra, India

18:44:55 +4,5 uur
Vanmorgen zijn we om half 7 opgestaan en na een verkwikkende douche met koud water zijn we beneden aangeschoven voor het ontbijt. Ondanks dat het al uitgebreider was als in Delhi stelde het niet echt veel voor. Maar wat we nodig hadden dan konden we ook krijgen. Geen luxe beleg maar wel 2 soorten jam en honing, een gekookt eitje of zelfs een gebakken ei. Oh ja en een banaantje.
Om half 9 was weer iedereen klaar voor de trip. Vandaag gaan we het Amber Fort bekijken. Zelf ben ik niet zo'n voorstander van een fort bekijken maar dit deed zijn naam geen eer aan. Het was zo overweldigend en sprookjesachtig dat het bijna een filmset leek. Het Amber Fort is tegen een berg gebouwd en heeft ook de kleur van amber. Het is eigenlijk niet echt een fort, met ridders en kanonnen en lansen maar een paleis waar the Royals de winter en de zomer doorbrachten.
Rijen olifanten met beschilderde koppen en rode gewaden gedrapeerd over hun ruggen, vervoerden de toeristen van de voet van de berg naar de top. Wij als Shoestring toeristen hebben hiervan afgezien en daar was ik persoonlijk ook heel blij mee. Maar eerlijk is eerlijk, het zag er geweldig uit en we waanden ons enkele eeuwen terug in de tijd. Wij zijn als groep naar boven gelopen over het pad dat ook de olifanten namen.
Door de grote toegangspoort boven kwamen we op een groot plein waar muzikanten vroeger de royals en nu ons verwelkomden met hun muziek.
Na een korte briefing door onze gids werden we "vrij" gelaten en we hebben hier ander half uur rondgewandeld en we zijn van de ene verwondering in de andere bewondering terecht gekomen. Zoveel schoonheid en zoveel mooie vergezichten
We waren gewoonweg sprakeloos.
Nadat we alles goed in ons opgenomen hadden zijn we weer terug gegaan naar de bus en hebben nog een korte stop gemaakt bij het waterpaleis, dat letterlijk midden in het meer "drijft".
We hadden bij het Amber Fort een ticket gekocht waarmee we nog meer bezienswaardigheden konden gaan bekijken, zoiets als een passe partout.
Daarmee konden o.a. we het paleis der winden en het observatorium.
Beide hebben we dan ook met heel veel plezier bezocht vanmiddag.
We hadden al verschillende "plaatjes" gezien van het paleis maar we wisten ook niet dat we deze ook van binnen konden bekijken. Dus die kans hebben we ook gegrepen. Ook hier vielen we van de ene verbazing in de andere.
Zoveel schoonheid in zo'n chaotisch land, onbegrijpelijk.
Maar na al die culturele schokken wilden we ook wel eens wat gaan shoppen en de bazaars gaan bekijken. Dus zo gezegd, zo gedaan. Na de heerlijke lunch hebben we maar eens wat ruppies uitgegeven aan wat luxe dingetjes. Flink afdingen is natuurlijk een sport, maar je kunt niet altijd de winnaar zijn.
Bij een winkeltje met broeken, shirts, tassen en andere kleding heb ik de stoute schoenen aangedaan en gevraagd of ik een sari mocht passen.
Ik heb me altijd afgevraagd hoe de vrouwen deze lange lap stof om hun lijf konden drapperen. Nu weet ik het. Helaas heb ik thuis geen gelegenheid om een echte sari te dragen anders had ik deze beslist gekocht maar de verkoper had hier alle begrip voor.
Het is nu 23:40 hier en het wordt tijd dat we gaan slapen. Onze buik zit weer lekker vol met heerlijk eten maar helaas vanavond geen biertje, daar in het restaurant geen alcohol geschonken mocht worden. Dan maar een ice tea en een fles water.
Welterusten allemaal.

1. Bert:
    10 maart 2015
    Weer een heel verhaal en belevenissen.
    Ik begrijp zoals ik het lees, dat jullie het ook ontzettend naar jullie zin hebben.
    Geniet ze nog en slaap lekker.
  2. Simone:
    11 maart 2015
    Weer mooie dingen gezien lees ik, en wat apart, een water paleis.
  3. Wendy:
    12 maart 2015
    Verheug me op de foto's.....
    Jammer van de Sari altijd leuk om te hebben al is het maar voor de 'vasteloavund';-) en anders kun je er altijd nog op maandagavond gebruik van maken...inspirerend hihi:-p
  4. Marij:
    15 maart 2015
    Hoi same, ik lig ein bietje achter met laeze, dus vandaag lekker op de bank effe achterstallig onderhald beej werke. Moei verhaole van zoëvuul moeijs. Ik verheugmich al op eine foto aovend.