Varanasi

13 maart 2015 - Varanasi, India

08:07:43 + 4,5 uur
Vanmorgen was het vroeg op. Om 5:30 uur vertrekken we met de bus richting de Ganges voor de zonsopgang, die wij in een boot zullen gaan beleven. De Ganges...de heilige rivier van India! Aan de oever van deze rivier worden hun doden op houtstapels gecremeerd , de mensen doen er hun was in of wassen zichzelf door  zich meerdere malen onder water te dompelen. Met uitzondering van de crematie plaatsen is het een prachtig kleurrijk geheel. Het is net 6:00 uur en het is al aardig druk. Het is een kakofonie van zang, rinkelende klokken, watergespetter en biddende mensen die met hun voeten, maar vaak ook tot aan hun middel in het heilige water staan. Wij bekijken het tafereel met veel ontzag vanaf onze boot. Maar niet alleen de mensen zijn kleurrijk. Ook de huizen en tempels zijn, rood oker en blauw gekleurd. Het is net een groot schilderij. En wij mogen er naar kijken het in ons opnemen om het nooit meer te vergeten.
Als we weer aan wal komen kiezen de meeste van onze groep er voor om terug terug te gaan naar het hotel. Maar wij, wij niet, wij willen alles eruit halen wat erin zit. Elke seconde die we in India zijn, willen we India kunnen proeven, ruiken en beleven. De reuk van India moet ik eerlijk bekennen is niet altijd rozengeur, maar het is wel typerend voor India, vooral de vele uitlaatgassen van de vele motors, auto's en de vele tuktuks. We lopen met zijn zevenen naar de crematie plaats, die we vanaf het water hebben gadegeslagen. We krijgen uitleg van een vriendelijke oude man die een priester bleek te zijn. Hier worden per dag 200 tot 300 doden gecremeerd. Het vuur waarmee de brandstapel wordt aangestoken is 3.500 jaar gelden aangestoken en als eerste gebruikt voor Shiva, een van de goden die ook hier op deze plek gecremeerd is. Sindsdien brandt het vuur en wordt het dag en nacht bewaakt door 2 mannen die ervoor zorgen dat het vuur niet zal doven. Het cremeren is een ritueel op zich. Heel indrukwekkend, helemaal niet akelig zoals ik in de eerste instantie had verwacht, maar heel waardig en respectvol.  De verdere details bespaar ik jullie nu, anders heb ik straks niets meer te vertellen. We hebben dit alles op neusafstand gevolgd en  mee beleefd! Dan gaan ook wij voor de "koffietafel"' die voor eigen rekening is, terug naar het hotel. Vanmiddag hebben we een paar uurtjes vrij. Lekker even van het zonnetje genieten. Om 16:30 uur gaan we weer terug naar de Ganges voor de Ganga Aarti, een rituele dienst.
Ilma

1. Jeanette:
    13 maart 2015
    Indrukwekkend is het zeker. Nu ik jullie verhalen zo lees, sta ik er weer helemaal tussen. De geuren, het lawaai, de chaos. Maar ik had het ook niet willen missen.
    Goed opletten bij de Ganges, er zwemmen rivierdolfijnen. Met een beetje geluk spot je er 1 of 2. Onwijs gaaf om te zien!
  2. Simone:
    13 maart 2015
    En als je niet terug gaat naar het hotel maken jullie meteen weer iets bijzonders mee, indrukwekkend lijkt me, zo'n crematie.
  3. Timoer:
    13 maart 2015
    Ilma, Er zit een schrijver in jou. Echt leuk om te lezen. Dat komt in je status mails minder tot uiting;-)
  4. Marij:
    15 maart 2015
    Prachtige en kleurrieke fotoos.
  5. Ayse:
    15 maart 2015
    Nooit gedacht dat ik ook naar India wil reizen, bedankt dames voor deze leuke kennismaking met dit bijzondere land!